Cabinet Psihologic

Psihoterapeut Ilinca Badea

Subscribe to Cabinet Psihologic

Archive for July, 2011

Jul-20-2011

Cum sa obtinem starea de calm (IV)

Posted by webmaster under Diverse, Sfatul Psihologului

SOLUTII PE TERMEN LUNG

Sa prevenim recaderile!

Cultivati-va placerile!

Facem ca satisfactiile noastre personale sa depinda de lumea din jur asteptand adesea ca lucrurile sa vina de la sine.

Tendinta catre ruminatii (ganduri obsesive, repetitive) este un indice de vulnerabilitate in fata altcuiva. Ne lasam atinsi mai degraba de o dezaprobare presupusa , anticipata decat de una reala, manifesta. Ruminatiile releva de fapt un mecanism a carei functie este sa ecraneze un conflict inconstient.

Cea mai usoara cale de combatere a ruminatiilor este aceea de a gasi in sine ingredientele proprii starii noastre de bine.

NLP-ul / Programarea neuro-lingvistica distinge intre Sine , ca partea cea mai profunda si autentica din noi, si Mine, fatada, partea deja adaptata, conformata standardelor impuse social.

Ne aflam in contact permanent cu Sinele, acest “geniu personal”, esenta noastra, chiar si atunci cand nu ne simtim in intregime in largul nostru.

Aceasta stare de bine la care se refera NLP o putem regasi si realimenta, stimulandu-ne cele 5 simturi (sau 6 J), ascultandu-ne intuitia, calatorind, apropiindu-ne de natura, degustand bunatatile preferate, facand orice mica activitate ce ne bucura sufletul.

Doar cultivandu-ne gusturile putem regasi o coerenta, un echilibru intre noi si lumea din jur.

Jul-20-2011

Cum sa obtinem starea de calm (III)

Posted by webmaster under Diverse, Sfatul Psihologului

Standardele duble

In terapia sistemica intalnim adesea notiunea de “standarde duble” sau “double bind”. Acest concept se concretizeaza in urmatorul context: atunci cand analizam o situatie si desi, intoarcem problema respectiva pe toate partile, ni se pare mereu ca este in zadar, atunci avem de-aface cu doua injonctiuni contradictorii: nu putem raspunde nici uneia, fara a intra in conflict cu cealalalta, explica psihanalistul francez Olivier Cottencin.

Acest tip de conflicte din care nu putem iesi decat pierzand, este frecvent intalnit in practica. Solutia este sa depasiti obstacolul care sta in calea gandurilor dumneavoastra: frica de consecinte! Jucati jocul: – Si daca..?Ce s-ar intampla atunci? Dezvoltati fiecare alternativa, mergeti pe firul fiecareia. Veti descoperi poate ca gandurile dumneavostra negative nu vor rezista in fata unui “examen” aprofundat.

Ceea ce pare problematic pe termen scurt se poate solutiona fructuos daca il resemnificati pe termen lung!

The Work : Metoda celor 4 intrebari

Suferinta vine din faptul ca tindem sa credem in ganduri care contrazic realitatea. Solutia nu consta in a incerca sa schimbam realitatea, ci sa ne adaptam modul de gandire realitatii in care traim.

Pentru a face acest lucru, trebuie sa ne supunem gandirea unei investigatii sistematice, cu ajutorul celor 4 intrebari:

–          Este adevarat acest lucru? (pe care il gandesc)

–          Pot stii sigur daca este adevarat/ Pot verifica?/ Cum anume pot verifica acest lucru?

–          Ce reactie provoaca in mine acest gand?

–          Cine/cum  as fi eu fara aceste ganduri? (care sunt beneficiile / costuile acestui mod de gandire)

Simpla, dar radicala, aceasta tehnica ne permite sa relativizam, sa inversam credintele disfunctionale care stau la baza angoaselor noastre.

In lumina celor 4 intrebari putem descoperi motivele persistentei acestor ganduri. Pentru ca avem nevoie de ele ca sa ne protejam de limitele pe care ni le impunem chiar noi. Pentru ca ne ofera un confort. O astfel de schimbare a perspectivei lasa sa se intrevada solutii aflate foarte la indemana, deschizand usa unor noi directii de evolutie personala.

Jul-19-2011

Cum sa obtinem starea de calm (II)

Posted by webmaster under Diverse, Sfatul Psihologului

Aflati cum sa interveniti in combaterea gandurilor “negre” si ruminatiilor atunci cand aveti un moment de liniste si cand puteti reflecta LA RECE

Aflati cine vorbeste defapt!

Analiza tranzactionala postuleaza faptul ca noi comunicam cu ceilalti din perspectiva a trei personaje interioare diferite: Parintele, Copilul, Adultul.

Din perspectiva analizei tranzactionale ruminatiile  pot fi privite ca dialog intrapsihic intre cele trei “stari ale Sinelui”.

Invatand sa le recunoastem ne permite sa identificam de unde anume vin mesajele care se repeta obsesiv in mintea noastra.

Psihanalistii considera ca ruminatiile fac intotdeauna o aluzie la conflictele cu parintii, ele find un ecou al judecatilor de valoare, al interzicerii satisfacerii unei dorinte, pe care am pierdut-o din memorie, insa care continua sa se manifeste psihic.

Terapia are scopul de a scoate la lumina aceste mesaje dureroase, de a reactualiza aceste dorinte, si nu in ultimul rand de a le atenua efectele.

Atunci cand ideile sau gandurile negre au un continut devalorizant, in general se face auzit Parintele critic , care il judeca cu asprime pe Copil. Sau poate fi vorba despre Copil care, temator, anticipeaza negativ ceea ce urmeaza sa se petreaca.

Adultul, aceasta parte din Sine care traieste in prezent si analizeaza situatia cu maturitate, incearca sa medieze intre dorintele contradictorii ale Parintelui si cele ale Copilului.

Solutia este uneori, ca Adultul sa intervina in locul Parintelui critic prin ipostaza Parintelui iubitor care da permisiuni si incurajari.

Astfel, mesajul se transforma din : “Nu o sa ajungi nicaieri!” / “Nu esti bun de nimic!” in “Ai incredere, vei reusi!!”

1) Faceti lucruri impreuna!

Angoasele vin in general din lipsa de activitate, din pasivitate. Cautati-va hobby-uri comune, activitati placute care sa permita sentimentului de unitate sa se instaleze intre voi.

2) Luati-va un angajament!

Recunoasterea sociala prin logodna sau casatorie reasigura si hraneste dorinta reciproca a partenerilor. Si, in plus, simbolizeaza ca fiecare dintre parteneri a inteles ca notiunea de cuplu reprezinta si un spatiu al nevoilor comune, al promisiunilor si negocierile deschise.

3) Preocupati-va activ unul fata de celalalt!

Cu cat cunoastem mai mult, cu atat ne inchipuim mai putin lucruri eronate. Fiti curiosi despre celalalt, si nu doar referitor la sentimentele sale fata de dumneavostra. Acest lucru il va ajuta sa se deschida catre dumneavoastra.

4) Respectati-va intimitatea!

Permiteti-va reciproc limite! Nu abuzati de partener! Permiteti-i intimitate!

5) Largiti-va grupul social!

Pentru a reduce dependenta de partener aveti nevoie de o anumita distanta potrivita fata de el. Este esential ca dupa angajarea intr-o relatie sa va mentineti anturajul, relatiile cu familia, si sa continuati sa va satisfaceti hobbyurile personale.

6) Nu acuzati!

Evitati sa va spuneti : Esti asa.. ! Faci asa.. ! Partenerului ii este mult mai usor sa va asculte atunci cand nu se simte judecat!

7) Amintiti-va ca frica nu inlatura pericolul!

Anxietatea in cuplu nu face decat sa dea nastere la noi probleme, si nu sa le indeparteze pe cele deja existente!

8) Dezvoltati-va umorul!

Incercati sa priviti cu umor situatiile prin care treceti impreuna, resemnificati! Mergeti la spectacole de Stand-up, jucati mima, experimentati cu umor!

Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.