Cabinet Psihologic

Psihoterapeut Ilinca Badea

Subscribe to Cabinet Psihologic

Archive for February 6th, 2012

Feb-6-2012

Insomnia

Posted by Ilinca Badea under Afectiuni, Diverse, Lifestyle, Sanatate, Sfatul Psihologului

Un simptom foarte raspandit, insomnia afecteaza 10% din populatie in maniera severa, iar inca 30-50% din populatie se confrunta cu insomnia ocazional. Doua treimi dintre persoanele afectate de insomnie sunt femei cu varste cuprinse fie intre 20 si 30 ani, fie intre 50 si 60 de ani (in contexte de menopauza, vaduvie, pensionare, etc.) Totusi insomnia nu este o fatalitate, nu atat o maladie, cat un simptom, care poate indica anxietate, depresie, suferinta afectiva sau tulburari psihiatrice. Terapia consta mai ales intr-o buna igiena de viata care sa permita o reconciliere cu nevoia dumneavoastra de somn.

 

Insomnia poate fii privita atat ca pe un simptom negativ care ne consuma din energia vitala si ne instraineaza putin cate putin de modul nostru de viata, cat si ca pe un  stimulent de creativitate si fantezie, o portita nocturna catre un spatiu de intimitate si de  regasire de Sine. Pentru multe persoane , insomnia reprezinta acel ultim resort care le ofera cadrul spatial si temporal in care sa se intalneasca cu sine, sa isi vorbeasca, sa isi aloce timp exclusiv pentru sine. Perceptia timpului pentru somn poate fii uneori subiectiva, este o chestiune  ce tine de punctul fiecaruia de vedere. Anumite persoane se bucura de acest “supliment de viata”; de fapt este vorba despre motivatia pentru somn.

 

Problematica efectiva a acestui subiect trebuie tratata atunci cand exista consecinte invalidante peste zi, ca somnolenta diurna, dificultati de concentrare, dificultati de memorare, angoasa, deprimare, iritabilitate, etc. Desi majoritatea adultilor au nevoie de 6 pana la 8 ore de somn pe noapte, foarte multi dintre acestia dorm defapt cu mult peste acest necesar. Caci in ciuda acestei exigente biologice, somnul se mai supune si unei anumite norme sociale. “Noaptea trebuie sa dormi!” Asadar, terapia propune atat o de-dramatizare si o normalizare, cat si o valorizare a insomniei. A invata sa transformi somnul “ pierdut” in timp castigat este principala sarcina care se adreseaza celui ce lupta cu aceasta afectiune.

 

A-ti trai mai bine insomniile, inseamna a-ti modifica accepetiunea despre sine, a-ti scoate eticheta de “insomniac”, a renunta la expresia “sufar de insomnie” si a o schimba in “ma bucur de insomnie”. A nu dormi suficient noaptea poate semnifica faptul ca puteti avea nevoie de mai mult timp exclusiv pentru dumneavoastra si ar trebui sa va ridice multe semne de intrebare despre ce anume va oferiti dumneavoastra in fiecare zi, astfel incat ajungeti sa aveti nevoie de inca pe atat, noaptea?

 

Evaluati, asadar, in primul rand , ritmul dumneavoastra de viata, apoi nevoia dumneavoastra efectiva de somn, de odihna. Va odihniti suficient? Va treziti obositi sau nu? De cate ore de somn aveti realmente nevoie pentru a va resimti “fresh” dimineata? Si apoi invatati sa le respectati. Daca obiceiurile dumneavoastra din vacanta sunt un bun indice pentru a va raspunde la aceste intrebari, atunci raportati-va la acea perioada cand v-ati simtit cel mai bine, cel mai mai odihniti.  Tineti un jurnal al somnului dumneavoastra: la ce ora ati adormit, la ce ora v-ati trezit, de cate ori pe noapte si pentru cat timp, cum v-ati simtit dimineata, daca ati avut sau nu cosmaruri, descrieti-le. Renuntati la toti excitantii: cafea, Cola, bauturi carbogazoase, ceai negru sau verde, ciocolata, dulciuri bogate in zahar. Nu beti multe lichide inainte de culcare. Schimbati-va igiena de viata!

 

Chiar si dupa o noapte foarte obositoare, nu va ajuta la nimic sa ramaneti in pat pentru mult timp dimineata, deoarece a va trezi in fiecare zi la aceeasi ora este esential pentru a va echilibra programul de somn. Ridicati-va si incepeti-va activitatea obisnuita indiferent daca aveti sau nu treaba la acea ora. Seara, spre deosebire, asteptati semnalele somnului inainte sa va bagati in pat , este inutil sa asteptati sub plapuma sa vi se faca somn! Efectul este exact cel opus! Nu mai dormiti dupa-amiaza. Asteptati sa va simtiti obositi inainte sa va duceti la culcare.

 

Daca inainte de culcare va simtiti asaltati de ganduri negative si griji, apelati la tehnicile uzuale de relaxare. Cateva exercitii de respiratie, o scurta plimbare in aer liber, beti un ceai antistress sau scrieti intr-un jurnal al gandurilor parazitem in fieacare seara inainte de culcare. Eliberati-va mintea asternandu-le pe hartie!

 

Cand trezirea nocturna dureaza peste jumatate de ora, nu insistati sa adormiti la loc cu orice pret. Nu se va intampla! Mai util ar fi sa cititi ceva placut sau sa ascultati putina muzica relaxanta de preferat intr-o alta incapere decat cea in care dormiti.

 

Nu dramatizati! Veti dormi cand veti avea efectiv nevoie!

 

Tags:
Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.